Persaingan sentiasa ada dalam perniagaan, lebih-lebih lagi perniagaan dalam talian. Sedang kita masih bergelut berhadapan dengan pandemik Covid 19 ini, ramai peniaga baru tumbuh untuk menampung kehidupan setelah kehilangan kerja.
Peniaga konvensional yang mempunyai kedai fizikal juga meneroka peluang digitalisasi ini. Bagaimana perniagaan anda mampu kekal dan berkembang dalam pasaran? Usahawan perlu memiliki 3 ciri utama ini.
1. Proaktif
Usahawan yang bijak merebut peluang, lazimnya seorang yang tangkas dan cekap dalam mengenal pasti peluang yang ada. Dia sentiasa peka dengan keadaan sekeliling, tahu apa yang berlaku melalui pemerhatian yang baik. Jika tidak, peluang akan terlepas begitu sahaja kepada orang lain.
Peniaga yang bersifat proaktif, akan sentiasa berada di hadapan pesaing yang lain dalam mencari peluang yang ada. Dia akan menilai peluang itu sama ada bersesuaian dengan perniagaannya.
Jika ada rakan kongsi, dia akan melakukan perbincangan, mencambah dan mengeluarkan idea-idea baru untuk mengembangkan bisnesnya. Otak mereka sentiasa berfikir untuk memajukan bisnes. Mereka bijak menggunakan masa dan merancang strategi bagi meningkatkan produktiviti perniagaan.
2. Berinteraksi dengan pelanggan
Perniagaan tidak boleh berjaya tanpa pelanggan. Merekalah pembuat keputusan untuk membeli atau menggunakan khidmat perniagaan yang ditawarkan.
Jadi, perlunya usahawan mengambil inisiatif berinteraksi dengan pelanggan untuk mengetahui perkhidmatan mereka bagus dan berkualiti. Inilah yang dipanggil mencipta sendiri peluang perniagaan.
Bagaimana cipta peluang? Apabila peniaga mendapatkan maklum balas daripada pelanggan, mereka akan cuba membaiki kelemahan yang ada. Jangan ambil remeh maklum balas pelanggan kerana di situ terdapat perkongsian yang boleh membantu dan menyelesaikan sesuatu masalah.
Malah boleh juga menjadi pencetus idea baru bagi peniaga. Mereka juga boleh meningkatkan kualiti produk, pemasaran dan komunikasi kepada pelanggan. Pada masa yang sama menjaga perhubungan yang baik dengan pelanggan sedia ada.
Perkhidmatan yang berkualiti mampu mencipta pelanggan setia. Pelanggan setia akan berkongsi dan bercerita dengan rakan-rakan, keluarga dan orang terdekat tentang produk anda.
Nah, di situ telah berlaku pemasaran percuma!
3. Meneliti Perkembangan Semasa
Usahawan akan meneliti peluang perniagaan melalui pelbagai saluran seperti televisyen, akhbar dan media sosial. Misalan, pelbagai bantuan kerajaan ditawarkan untuk perniagaan seperti bantuan modal dan modul latihan.
Lihat sahaja inisiatif daripada Pembangunan Sumber Manusia Berhad untuk membantu para peniaga melengkapkan kemahiran pekerja dan perniagaan. Program PENJANA dan kursus SME yang ditawarkan adalah inisisatif terbaik dan berkesan yang dijalankan melalui webinar dan e-pembelajaran.
Ikuti media sosial agensi kerajaan untuk informasi dan peluang yang lebih cepat. Zaman informasi hanya di hujung jari, anda perlu rajin mengikuti perkembangan semasa. Rebutlah kesempatan yang baik ini untuk bisnes anda.
Kesimpulan
Selain produk atau servis yang ditawarkan adalah baik dan berkualiti, pemasaran yang strategik mampu membawa perniagaan lebih jauh. Operasi perniagaan juga perlu lancar untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan.
Cari, cipta dan rebutlah peluang dengan membuka minda dan bertindak dengan segera atas idea dan peluang itu. Peniaga perlu meningkatkan potensi diri dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran perniagaan supaya tidak ketinggalan. Barulah perniagaan anda mampu kekal dan berkembang dalam pasaran yang dinamik ini.
Comments
Post a Comment