Skip to main content

Corat coret Tiny House Malaysia

Ada apa dengan Tiny House?

I suka tengok small houses dengan konsep yang semestinya minimalis. Ciri-ciri tiny house always look for space saving ideas. Maklumlah, keluasan selalunya more than 200 square feet and can go up to generally  600 square feet. 

If you can imagine, the smallest one is somewhat 2 parking lots combined. Kecilkan? 

Tiny home jika didiami, memang menjimatkan bil eletrik, jika dibanding dengan sebuah apartment biasa. Nak kemas pun tak perlu masa yang lama dan duit untuk keluar maintenance pun kurang.

Di US dan Canada, trend ini sudah mempunyai peminatnya tersendiri. Sehinggakan ada tiny house yang boleh berpindah randah dengan konsep ala caravan atau campervan. New Zealand dan Australia pun ada pencintanya.

Anda boleh duduk di sesuatu tempat dalam tempoh tertentu dan kemudian dah boring, boleh pindah ke tempat lain. Menarikkan? 

Namun ada garis panduan dan undang-undang yang setiap negara tetapkan. Tidaklah boleh park dan duduk di mana-mana sahaja. Ada kawasan yang telah disediakan. 

Di Malaysia, tiny house mula mendapat ‘glam’ nya dan buat masa ini tidaklah boleh kita membawa rumah itu dari satu tempat ke satu tempat. Ia dibina di atas tanah dan kekal di situ. 

Tiny house Malaysia boleh dilihat sebagai bisnes untuk alternative percutian. Operator mula melihat tiny house sebagai tarikan percutian seperti homestay instead of dibina untuk diduduki.

Tapi ada yang mula bina dan menjadikannya tempat tinggal. Boleh rujuk FB Tiny House Malaysia    

Cantik-cantik gambar rumah yang dikongsi. Follower FB tiny house pula tak lokek berkongsi proses, hiasan malah harga bahan atau perabot untuk menyiapkan sebuah tiny home ini. Orang kata, menarik dan boleh terinspirasi. 

Harga memang ada macam-macam. Ada harga yang I jumpa dalam RM50k, RM60k ikut keluasan. Tapi sepanjang I baca-baca rasanya tak jumpa lebih RM90k lagi. Ini semua ada dalam perkongsian FB.

Ada juga menukarkan konsep tiny house kepada konsep cafĂ© dan jika pandai mencari lokasi, pasti boleh menarik pengunjung. Contoh macam kat tepi sawah ke, tasik atau view gunung ganang. 

Macam ni I pun akan datang! :D


artikel lain:


note : freelance writer, ghostwriter malaysia, servis menulis, penulis upahan, articlewriter, penulisartikel, translator, penterjemah, social media marketing, online digital marketing, copywriting

Comments

Popular Posts

Decathlon giving back to community

 I recently attended a free Zumba class at the Decathlon PJ branch, which is part of their regular weekly activities that include Zumba, yoga, and more. These activities are often offered at a minimal fee, with occasional free classes for the community, perhaps once a month. The atmosphere was lively, with families playing ping pong and children riding small bikes within the venue, adding to the sense of community. This initiative by Decathlon is a fantastic example of how a business can give back to local residents while promoting a healthy and active lifestyle. I haven’t seen other sports retailers in Malaysia adopt a similar approach. While Decathlon remains a business, they’ve successfully integrated CSR activities by fostering a sports culture through the free or affordable use of their facilities, like badminton, basketball, and futsal courts in selected branches, including those in Selangor, Johor Bahru, and Penang. Classes like Zumba, Pound, and Yoga/Pilates are also availa...

Volunteer sekolah orang asli

 Pada 18 November yang lalu, saya menjadi sukarelawan di bawah sebuah organisasi bernama Bila Bila Odyssey, yang menganjurkan satu program di SK Bukit Bangkong (A), sebuah sekolah Orang Asli berhampiran Sungai Pelek, dalam kawasan komuniti Mah Meri. Sekolah tersebut mempunyai kurang daripada 120 orang murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6. Program yang dijalankan berfokus kepada STEM, dan murid-murid dibahagikan kepada enam kelas. Saya ditugaskan untuk mengajar mereka cara membuat plastisin sebagai salah satu aktiviti pembelajaran. Setiap sesi dijalankan selama lebih kurang 15 minit. Saya sendiri sebenarnya turut belajar bersama kanak-kanak ini. Secara ringkas, cara membuat plastisin bermula dengan mencampurkan 10 sudu tepung dan 1 sudu garam, kemudian digaul rata. Dalam bekas lain, air dicampurkan dengan pewarna makanan dan untuk kelas ini kami menggunakan warna merah dan biru. . Air berwarna itu dituangkan sedikit demi sedikit ke dalam campuran tepung tadi, lalu diuli sehingga adunan...

Witty Game : Breakout at NU Sentral

 I recently went to Breakout at NU Sentral and played “The War for Rembrandt” with two friends. The game is recommended for beginners and has a 65% success rate. From the start, we purposely chose an easier game because we wanted a higher chance of winning, especially since the tickets weren’t cheap. Even the staff suggested we pick a simpler room. Before the game began, we were given a short briefing on the dos and don'ts. Only one person was allowed to bring a phone into the room, as we needed to download their app beforehand for in-game hints and assistance. All our belongings were stored in a provided locker. The game lasted about 50 minutes. Our first impression upon entering the first room was “wow”. It really felt like stepping into a different world. It was definitely a mental challenge. We asked for hints twice, yet still we didn’t make it through the final room in time. We really enjoyed it although we failed. Haha! Breakout is a themed real-life escape room venue located...