Skip to main content

Luno & Bitcoin: Journey registration yang simple

I saja nak kongsi pasal journey I nak belajar kripto which is end up I choose Bitcoin.
I know ada jenis kripto lain, but I pilih Bitcoin sebab Luno.

Luno pula as of now dapat kelulusan Suruhanjaya Sekuriti(SC) untuk crypto Bitcoin and Ethereum.  

Jadi bolehlah I tukarkan my Ringgit to mata wang digital iaitu Bitcoin atau Ethereum.

Kripto lain ada banyak lagi murah dari Bitcoin, tapi sebab takda dalam Luno, I kurang confident. Terpulang kepada keyakinan investor.

Macam I, I tak nak pening-pening sangat kalau platform tak register dengan SC. Rasa lebih selamat begitu.

 

Register

So, Macam mana register? Sebab I dah register and masih fresh dalam ingatan, so I share here.

Masa registration, Luno akan minta:-

1) Isi nama, alamat dan IC.

2) Minta gambar IC/lesen untuk verification.

3) You kena ambil gambar selfie untuk tunjukkan muka sama dengan IC/lesen.

Agak straight forward registration dia. Dalam 5-10 minit dah siap.

Kemudian, tunggulah beberapa hari untuk Luno team buat checking. Nanti dia hantar emel berjaya ke tak. Macam I punya, dia check dalam 2-3 hari sahaja.

 

*******************

Sebelum ni tak tahu pasal Bitcoin. So bila I google Bitcoin Malaysia, Luno akan keluar dalam result search. Tak nampak pula platform lain.

So I share here untuk reference orang lain. I guess paling popular memang Luno. Tapi ada operator lain.

1) Luno Malaysia Sdn. Bhd.

2) MX Global Sdn Bhd

3) SINEGY Technologies (M) Sdn. Bhd

4) Tokenize Technology (M) Sdn. Bhd.

Rujukan: https://www.sc.com.my/regulation/guidelines/recognizedmarkets/list-of-registered-digital-asset-exchanges

 

****************************

Masa nak beli tu, LUNO akan tanya nak guna bank transfer ke FPX? Kat sini I macam tertanya apa beza? So baca gitu2, I nampak FPX senang. Nama pun instant transfer.

(Disclaimer: I scroll laju-laju.. LUNO memang ada share FAQ. Boleh baca. Somehow FPX lagi senang untuk I)



Yang ni baru add duit dalam wallet LUNO, belum beli crypto lagi. Tunggu few minutes je transfer. Then I bought my first ever Bitcoin with RM100. (30 Nov)

Ada service charge 2% from RM100 tu, so my BTC is RM98.



Comments

Popular Posts

Volunteer sekolah orang asli

 Pada 18 November yang lalu, saya menjadi sukarelawan di bawah sebuah organisasi bernama Bila Bila Odyssey, yang menganjurkan satu program di SK Bukit Bangkong (A), sebuah sekolah Orang Asli berhampiran Sungai Pelek, dalam kawasan komuniti Mah Meri. Sekolah tersebut mempunyai kurang daripada 120 orang murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6. Program yang dijalankan berfokus kepada STEM, dan murid-murid dibahagikan kepada enam kelas. Saya ditugaskan untuk mengajar mereka cara membuat plastisin sebagai salah satu aktiviti pembelajaran. Setiap sesi dijalankan selama lebih kurang 15 minit. Saya sendiri sebenarnya turut belajar bersama kanak-kanak ini. Secara ringkas, cara membuat plastisin bermula dengan mencampurkan 10 sudu tepung dan 1 sudu garam, kemudian digaul rata. Dalam bekas lain, air dicampurkan dengan pewarna makanan dan untuk kelas ini kami menggunakan warna merah dan biru. . Air berwarna itu dituangkan sedikit demi sedikit ke dalam campuran tepung tadi, lalu diuli sehingga adunan...

Witty Game : Breakout at NU Sentral

 I recently went to Breakout at NU Sentral and played “The War for Rembrandt” with two friends. The game is recommended for beginners and has a 65% success rate. From the start, we purposely chose an easier game because we wanted a higher chance of winning, especially since the tickets weren’t cheap. Even the staff suggested we pick a simpler room. Before the game began, we were given a short briefing on the dos and don'ts. Only one person was allowed to bring a phone into the room, as we needed to download their app beforehand for in-game hints and assistance. All our belongings were stored in a provided locker. The game lasted about 50 minutes. Our first impression upon entering the first room was “wow”. It really felt like stepping into a different world. It was definitely a mental challenge. We asked for hints twice, yet still we didn’t make it through the final room in time. We really enjoyed it although we failed. Haha! Breakout is a themed real-life escape room venue located...

That Wānaka Tree

I was scrolling through my IG when one post caught my eye — a tree. Because the picture was so beautiful, I read the caption. It’s about a famous tree in NZ called the Wānaka Tree. So, I did some research, and here’s some interesting info. A willow tree grows at the edge of Lake Wanaka, on the South Island of New Zealand. It may just be a tree, but it gained popularity among tourists due to its photographic appeal, with a mountainous backdrop and its stunning reflection in the water. Its fame soared when photographer Dennis Radermacher won the New Zealand Geographic Photograph of the Year in 2014. It goes back to the 1930s when a farmer planted willow branches into the ground to make fence posts. It was meant to be just a fence post, part of a line to stop animals from wandering around the lake’s edge. But nature had other plans. That branch took root and grew into a tree. Against all odds, and unbelievably, it is now one of the most photographed sights in New Zealand tourism and has g...