Skip to main content

MATA ANDA KERING? 10 TIP PENJAGAAN MATA SIHAT DAN SEGAR

Ada beberapa tip saya lakukan untuk penjagaan mata supaya rasa sihat dan segar. Cara saya mungkin bukan untuk semua orang dan ia hanyalah untuk diri sendiri selepas pembacaan dan pernah berjumpa doktor semasa awal-awal sindrom mata kering berlaku. 

SINDROM MATA KERING

Sindrom mata kering berlaku apabila mata anda berasa tidak selesa dalam jangka panjang dan mungkin boleh mengganggu penglihatan. Tanda-tanda mata anda mengalami kekeringan ialah mata terasa pedih atau panas, mata mula kemerah-merahan, rasa sakit dan tidak selesa. 

Jika terlalu kering, anda mungkin rasa seolah-olah ada pasir di dalam mata dan boleh membuatkan mata bengkak apabila tidak dirawat segera.

Dulu saya pernah kena konjunktivitis mata dan sejak itu mata saya sangat kering. Saya pernah rasa mata seperti ada pepasir dan bila malam, mata saya membengkak. Ubat titis mata tiruan membantu tetapi hanya dapat menghilangkan rasa pepasir dalam mata untuk beberapa jam. Lebih teruk lagi apabila bekerja dalam bilik ada aircond.


TIP JAGA MATA KEKAL SIHAT DAN SEGAR 

1. Untuk tempoh mata kering yang teruk itu, saya mengambil kapsul fish oil dan lutein setiap hari. Sebelum tu, tak pernah ambil ubat supplement pun. Apabila mata saya kembali normal, saya mula memberi perhatian kepada kesihatan mata.


2. Saya ada ada ubat titis air mata tiruan dan hanya digunakan bila perlu sahaja. Air mata tiruan ni ada dua jenis iaitu water based atau gel. Saya selalu standby dalam beg tangan jika ke mana-mana. 

Kadang-kadang jika pergi mall seharian, kalau saya terasa mata tak selesa atau dah boleh agak-agak nak kering, saya titiskan ubat air mata palsu itu.

Kalau malam sebelumnya saya kurang tidur, saya akan titiskan ubat mata esok pagi untuk kelembapan dan kesegaran. 


3. Jika menggunakan laptop atau gajet elektronik yang lain, saya pastikan jarak mata dengan gajet tidak terlalu dekat. Kita mungkin tak perasan apabila kita asyik menonton atau membaca. Kalau terlalu dekat dalam tempoh agak lama, akan menyebabkan otot mata menjadi lebih tegang.


4. Kalau tengok gajet atau laptop, cuba elak pandang terlalu lama. Mata mudah penat dan terasa tegang jika terlalu lama menghadap skrin. Masa bekerja, saya selalunya akan berhenti sebentar selepas sejam. Saya akan pandang ke luar rumah atau buat kerja lain yang tidak menggunakan laptop sebentar. Selain jaga mata, minda saya pun fresh sebelum menyambung kerja semula.


5. Air kosong berfungsi untuk menghidratkan badan termasuk juga mata. Kalau saya kurang minum air kosong hari tu, mata saya akan kering sebelah petangnya. Saya pula suka air berkafein, jadi saya amalkan minum lebih air kosong.


6. Kalau dulu kurang makan sayur, sekarang perlu lebihkan sayuran. Makanan mengandungi vitamin A dan lutein baik untuk kesihatan mata. Lutein tu adalah pigmen kuning atau oren yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Jadi amalkan pengambilan makanan jenis ini seperti bayam, sawi, brokoli, lobak dan labu.  


7. Oleh kerana kita selalu menggunakan gajet untuk tujuan kerja, belajar, melayari internet atau bermain game, kita tidak perasan mata kita akan kurang berkelip. Ini disebabkan tumpuan kita tinggi terhadap kerja yang kita lakukan. Untuk tempoh yang lama, ia akan mengganggu fungsi penglihatan kita. 

Mata pun boleh penat. Sebab itu bila saya pergi bersenam, saya selitkan senaman mata juga. Saya besarkan mata dan lihat puas-puas warna hijau dari pokok-pokok dan bunga-bunga. Rasa seperti terapi. Saya gerakkan anak mata ke kiri ke kanan, ke atas ke bawah. Boleh juga membuat pusingan anak mata seperti satu bulatan besar atau buat pusingan ‘horizontal bentuk 8’. Ini dapat menguatkan otot mata anda.


8. Kalau dah tengok laptop terlalu lama, saya akan melakukan senaman yang saya panggil sendiri ‘kelip-kelip mata’ supaya mata terasa kurang kering dan kurang stress. Kemudian saya tutup mata selama beberapa saat dan buka mata dalam tempoh yang sama. Saya buat 10 kali. Cara ini juga membantu merehatkan dan menyegarkan mata yang lesu.


9. Ada juga senaman mata jarak dekat dan jauh yang saya jumpai di internet. Contohnya anda pegang pensil pada jarak lebih kurang 10 sm dari mata, pandang pensel tu 3 saat, dan kemudian tengok objek jauh yang bertentangan dengan anda selama 3 saat juga. Kemudian tengok semula pensil itu dan seterusnya. Lakukan 10 pusingan setiap hari. Ini membantu menigkatkan tumpuan atau fokus mata anda.


10. Ada lagi satu tip, kalau saya rasa mata saya panas dan kebetulan ada timun dalam fridge, saya suka letakkan hirisan timun di atas mata selama 5 minit. Akan rasa pedih bagi sesetengah orang masa pertama kali buat. Jangan panik. Timun sifatnya menyejukkan, ibarat menarik panas mata keluar. Tak pasti dari segi penerangan sains. Tapi lepas pakai saya selalu rasa daripada mata yang panas dan berat, mata jadi ringan dan segar.


Jadi inilah 10 tip yang saya kira praktikal untuk dikongsikan tentang penjagaan mata sihat. Saya pakai cermin mata, namun tip ini tidaklah pula dapat mengurangkan rabun saya hehe. Moga bermanfaat.


artikel lain

https://azihascribblings.blogspot.com/2022/01/6-set-minda-penyelesaian-masalah.html 

https://azihascribblings.blogspot.com/2021/09/just-moved-5-ways-to-adjust-to-new.html 


Comments

Popular Posts

Why we wince when we hurt?

 “Ouch!” When we feel pain or discomfort, the wincing response is a normal, instinctive response. It is our body's defence mechanism against possibly harmful stimuli. Like an automatic response, wincing can also be influenced by our emotional and psychological condition. The act of wincing might vary due to various expressions such as surprise, fear, or distress. A little bit of scientific explanation, when we experience pain, sensory receptors in our skin send signals to the spinal cord, which then relay the information to the brain. The brain then sends electrical impulses to the muscles, causing them to contract or spasm, resulting in the wincing sensation. One light-hearted fact, human also wince when we sometimes anticipate pain. Before it occurs, due to prior experiences, our brain processes the potential treat, which leads to an anticipatory response.  For example, one anxiously anticipates an injection to be slightly uncomfortable and winces even before the doctor acts on y

The Quintessential 5 : Press Release and Their Core Roles in Modern Communication

In the ever-evolving landscape of modern communication, press releases remain a cornerstone for businesses and individuals seeking to make their mark. These succinct documents play a pivotal role in disseminating information effectively, building brand credibility, and optimizing online presence.  Here are 5 key points highlighting the importance of press releases: 1. Visibility and Exposure: In an era dominated by digital platforms, a well-crafted press release serves as a powerful tool to enhance visibility. By strategically incorporating relevant keywords and maintaining a search-friendly structure, press releases can significantly contribute to search engine visibility. This, in turn, ensures that your news doesn't just sit idle; it actively appears in online searches, reaching a broader audience and driving more traffic to your website. 2. Credibility and Image Building: A press release isn't merely a piece of news; it's a strategic communication tool that helps solidi

EternalWrist: "Moments. Captured in Time."

 This is a copywriting of product description that shall be placed on a front website. A click to a web that promotes timepieces to its audience. A storytelling of how a timepiece follows your personalization. This is how i curate the copies. The below copy is a general depiction of how the product description could be written. ----------------------------------------------------------------------- Welcome to EternalWrist: "Moments. Captured in Time." Discover an exquisite collection of watches that blend timeless elegance, unrivalled functionality, and impeccable craftsmanship. At EternalWrist, we meticulously curate a wide range of fashion, sports, and classic watches to suit every preference and occasion. Whether you're a fashion-forward trendsetter, a dedicated fitness enthusiast, or a connoisseur of traditional elegance, EternalWrist offers an ideal timepiece that perfectly complements your unique personal style.   VogueWrist @ Fashion Watches: Embrace Style with Eve