Skip to main content

5 Tip kekalkan Motivasi Menjadi Freelancer

 Boleh dikatakan sudah setahun lebih saya melakukan kerja freelance ni. Sebenarnya ada perasaan pasang surut nak buat kerja ni. Kejap membara, kejap kaput. Kejap bersemangat, selang seminggu terasa malas pula. 

Walaupun dah tau akan berlakunya rollercoaster feeling bila buat kerja sendiri, bila betul-betul melaluinya lagi rasa kesannya terutama part malas dan macam mana nak naikkan semula semangat tu. Lagi susah macam mana nak maintain momentum supaya semangat tak turun terlalu rendah. 

Jika tiada motivasi dan hilang inspirasi, ia memang boleh mengurangkan produktiviti dan kreativiti. Jadi saya ingin kongsikan tip kekalkan motivasi supaya gerak kerja dapat dilakukan dengan lebih baik. 


1. Pembahagian Masa 

Betul, masa seorang freelancer lebih fleksibel. Dia boleh tentukan bila waktu dia mahu memulakan kerja. Ada yang lebih berinspirasi pada waktu malam. Ada yang suka bekerja pada waktu awal pagi. Yang penting perlu bijak susun masa. 


Di mana anda rasa output anda paling optimum?


Ada orang jika diberi 5 hari untuk menyiapkan kerja, dia akan melebihkan masa 2 hari pertama, mungkin menyumbang masa 8 jam sehari. Kemudian pada hari ketiga, dia kurangkan menjadi 4jam sehari. 


Ada orang jika diberi kerja 5 hari, dia bahagi sama jumlah masa 4 jam sehari untuk 5 hari berturut-turut. Ikut keselesaan dan kesesuaian masing-masing. Pucuk pangkal, perlu tahu mengurus masa. Kerana masa adalah variable penting mengekalkan momentum bekerja.


Oh ya, dalam pembahagian masa, perlu ada sesi rehat. Take a break apabila bekerja waktu panjang. Elakkan kerja lebih dari 2 jam straight. Rehat 10 minit pun tak mengapa. Kalau keadaan minda tepu, saya kadang-kadang jarakkan masa 2 jam untuk refresh mind. Saya buat chores rumah. 


Kadang-kadang sebelum sambung kerja, saya akan lepak santai selama 15 minit sebelum menghadap skrin laptop. Tidak buat apa-apa. Tujuan untuk mengosongkan minda sebelum bekerja. 


2. Raikan Pencapaian Diri Sendiri 

Jika di pejabat, kadang-kadang ada majlis kecil untuk raikan projek bersama rakan sekerja. Tetapi untuk seorang freelancer, anda bekerja seorang diri, untuk diri sendiri. Oleh itu penting juga, jika berjaya menyiapkan sesuatu tugas, raikan kejayaan itu. 


Tidak semestinya untuk projek besar, malah tugas kecil yang telah diselesaikan juga harus diberi penghargaan. Celebrate! Mungkin dengan sepotong kek, makan aiskrim, tengok wayang dan sebagainya. Anda akan rasa lebih bersemangat dan mampu mengekalkan motivasi untuk buat lebih baik. 


Ia juga seperti tanda penutup projek, jadi jika projek baru pula masuk, anda boleh set minda yang segar semula. Reboot and refresh!


3. Pelbagaikan Tempat Bekerja

Jika ikut kajian, perlu ada ruang khas untuk anda melakukan kerja, terutama di rumah supaya minda anda boleh set sepeti anda masuk kerja di pejabat. Saya rasa ada benarnya juga. Tapi saya sejenis perlu ada beberapa sudut kerja. 


Kebiasaannya saya buat di meja. Kadang-kadang saya buat di sofa atau menghadap TV. Saya perlukan change of setting untuk saya topup tenaga dan kreativiti saya. Saya juga pernah alih angin turun ke kolam renang di apartment. 


Ia berkesan untuk saya kekalkan momentum bekerja. Entah kenapa apabila saya berubah tempat, saya dapat rasakan energy baru dan minda kembali aktif apabila telah tepu sebelumnya.


Oleh kerana posisi tempat kerja saya tidak ergonomik, saya pastikan diri saya melakukan regangan dan senaman.

 

4. Disiplin 

Yang ini paling payah nak buat. Bunyi seperti senang je tapi nak kekalkan disiplin kadang kala terkandas juga. Untuk kekalkan momentum supaya tidak malas atau tiba-tiba tidak mahu buat, ada dua keadaan. Jika ada projek, saya cuba tidak  tinggalkan lebih 24 jam. Jika tiada projek, saya cuba juga tidak tinggalkan aktiviti menulis saya lebih 3 hari. 


Saya akan tulis atau sambung tulis apa-apa artikel untuk dikongsi di blog. Peluang ini saya guna untuk asah topik lain, meneroka pengetahuan baru atau menulis santai sahaja. Cara ini dapat kekalkan momentum supaya saya tak berehat terlalu lama. Tidak perlu masa yang lama, cukup sejam sehari apabila tiada job baru masuk.


Jika tertinggal terlalu lama, kemungkinan besar nak sambung semula tu akan terasa susah dan boleh menyebabkan bertangguh kerja. Jika ada kerja baru, tidak lah liat untuk bermula semula.

 

5. Komuniti atau group interest sama 

Apabila buat kerja freelancing nih, anda selalunya buat kerja seorang diri. Persoalannya, bagaimana anda menghadapi kesunyian? Orang putih kata, occupational loneliness. Jadi untuk kekalkan momentum dan inspirasi, cuba join komuniti atau group FB. 


Contoh anda freelance designer, boleh buat friendship atau network dengan orang industri sama. Sebab apa? Sebab akan ada perkongsian maklumat, kejayaan, tip, luahan perasaan, dan sokongan moral untuk ahli kumpulan. 


Freelancer dari industri yang sama sangat memahami apa yang anda lalui dan di situ mereka boleh beri nasihat. Boleh ajar do’s and don’t’s berkaitan kerja freelance nih. Mereka tahu apa yang anda alami. 


Kalau dapat membawa perkenalan dari alam maya kepada perjumpaan sebenar, lagi baik. Berbual bersemuka lebih ada perasaan human touch. Saya pernah private message freelancer lain untuk bertanya dan mereka memang okay dan layan soalan saya walaupun tak kenal.  


Ekstra tip

Ada juga tip yang dikongsi, memakai pakaian kerja ketika bekerja di rumah supaya minda anda boleh fokus dan bersemangat seperti anda memakai uniform. Tip ini tak memberi kesan kepada saya. Saya lebih kepada pakaian selesa. 


Kesimpulan

Jika sudah terbiasa dengan rutin menjadi freelancer nih, kebaikannya ialah anda boleh tentukan masa bekerja sendiri, anda boleh pilih client dan kerja yang macam mana anda mahu. 

Penting untuk kita berdisiplin dalam pembahagian masa dan pilihan sudut tempat kerja walaupun dalam rumah sendiri. Tidaklah mudah tapi tip ini mampu memberikan saya fokus dan kekal bermotivasi. Saya berharap anda pun begitu juga.


Comments

Popular Posts

Why we wince when we hurt?

 “Ouch!” When we feel pain or discomfort, the wincing response is a normal, instinctive response. It is our body's defence mechanism against possibly harmful stimuli. Like an automatic response, wincing can also be influenced by our emotional and psychological condition. The act of wincing might vary due to various expressions such as surprise, fear, or distress. A little bit of scientific explanation, when we experience pain, sensory receptors in our skin send signals to the spinal cord, which then relay the information to the brain. The brain then sends electrical impulses to the muscles, causing them to contract or spasm, resulting in the wincing sensation. One light-hearted fact, human also wince when we sometimes anticipate pain. Before it occurs, due to prior experiences, our brain processes the potential treat, which leads to an anticipatory response.  For example, one anxiously anticipates an injection to be slightly uncomfortable and winces even before the doctor acts on y

The Quintessential 5 : Press Release and Their Core Roles in Modern Communication

In the ever-evolving landscape of modern communication, press releases remain a cornerstone for businesses and individuals seeking to make their mark. These succinct documents play a pivotal role in disseminating information effectively, building brand credibility, and optimizing online presence.  Here are 5 key points highlighting the importance of press releases: 1. Visibility and Exposure: In an era dominated by digital platforms, a well-crafted press release serves as a powerful tool to enhance visibility. By strategically incorporating relevant keywords and maintaining a search-friendly structure, press releases can significantly contribute to search engine visibility. This, in turn, ensures that your news doesn't just sit idle; it actively appears in online searches, reaching a broader audience and driving more traffic to your website. 2. Credibility and Image Building: A press release isn't merely a piece of news; it's a strategic communication tool that helps solidi

EternalWrist: "Moments. Captured in Time."

 This is a copywriting of product description that shall be placed on a front website. A click to a web that promotes timepieces to its audience. A storytelling of how a timepiece follows your personalization. This is how i curate the copies. The below copy is a general depiction of how the product description could be written. ----------------------------------------------------------------------- Welcome to EternalWrist: "Moments. Captured in Time." Discover an exquisite collection of watches that blend timeless elegance, unrivalled functionality, and impeccable craftsmanship. At EternalWrist, we meticulously curate a wide range of fashion, sports, and classic watches to suit every preference and occasion. Whether you're a fashion-forward trendsetter, a dedicated fitness enthusiast, or a connoisseur of traditional elegance, EternalWrist offers an ideal timepiece that perfectly complements your unique personal style.   VogueWrist @ Fashion Watches: Embrace Style with Eve